Wdrażanie innowacji przez MŚP
9 listopada 2017Dofinansowania
PRZEDSIĘBIORSTWO HANDLOWO-USŁUGOWE FIEDOR-BIS Zofia Wawrzynek realizuje projekt pt.
„Wdrożenie do produkcji innowacyjnej bariery drogowej w powłoce polietylenowej TSB SOFIBOX”.
Projekt dotyczy wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych, w ramach których opracowano innowacyjną na skalę światową drogową barierę ochronną w powłoce polietylenowej. Działania B+R obejmowały koncepcję wyrobu, zaawansowane badania wytrzymałości prototypów (zarówno symulacje komputerowe, jak i crash-testy na poligonie doświadczalnym) oraz stworzenie kolejnych wersji projektów wykonawczych w oparciu o uzyskane wyniki analiz. Opracowany wyrób w trakcie końcowych testów uzyskał najwyższy z możliwych poziom intensywności zderzenia (klasa A), co ma bezpośrednie przełożenie na ochronę kierowcy i pasażerów znajdujących się w pojeździe podczas zderzenia z barierą.
Przedsięwzięcie obejmuje realizację następujących zadań:
– zaprojektowanie form produkcyjnych,
– zgłoszenie patentowe w USA i walidacja patentu na rynkach europejskich,
– ustanowienie zabezpieczenia zaliczki dotacji,
– nabycie materiałów i prac budowlanych związanych z instalacją zbiorników na gaz wraz z parownikiem oraz modernizacją budynku produkcyjno-magazynowego z zapleczem socjalno-biurowym,
– zakup maszyn i urządzeń na potrzeby produkcji i montażu barier (w tym maszyny rotomouldingowej i form),
– zakup oprogramowania i wyposażenia socjalno-biurowego.
Celem projektu jest wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa FIEDOR BIS oraz jego kooperantów poprzez wdrożenie innowacji produktowej w postaci unikatowej drogowej bariery ochronnej w powłoce polietylenowej.
Cele szczegółowe to:
– stworzenie kompleksowego zaplecza produkcyjnego opartego na technologii formowania rotacyjnego gwarantującego elastyczne reagowanie na bieżące zapotrzebowanie rynkowe,
– wdrożenie opatentowanego produktu o cechach i parametrach zapewniających znaczną przewagę nad ofertą konkurencji,
– istotne zwiększenie rentowności prowadzonej działalności gospodarczej,
– rozwój eksportu.
Nowa bariera posiada szereg cech istotnych z punktu widzenia firm z sektora budownictwa drogowego, operatorów i zarządców oraz użytkowników dróg. Wyrób wyróżnia się m.in. szybkim montażem, możliwością regulowania ilości zbrojenia, mocną i sztywną konstrukcją, elementami hamującymi podczas zderzenia, elementami odblaskowymi na wzdłużnej powierzchni bariery, możliwością wyboru koloru powłoki, sprawnym demontażem uszkodzonych elementów. Bariery TSB Sofibox będą miały nieoceniony wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Posiadają najwyższy z możliwych poziom intensywności zderzenia A, a dodatkowo nie są narażone na straty kradzieżowe. Na bariery nie mają wpływu warunki atmosferyczne, co pozwala zwiększyć gwarancję dobrej jakości i służebności produktu. Bariery są wyjątkowo wytrzymałe na uszkodzenia mechaniczne (podczas kolizji wyeliminowane jest oddziaływanie odprysków betonu, uszkodzonych śrub i elementów blachy – co ma miejsce w konwencjonalnych barierach betonowych, stalowych i linowych oraz przyczynia się podczas wypadku do dodatkowego uszkodzenia samochodów oraz narażenia życia pasażerów i kierowców. Nowe bariery nie korodują i nie podlegają erozji, a dobrze dobrany skład polietylenu uodparnia bariery przed promieniowaniem UV. Elementy odblaskowe naniesione na wzdłużnym pasie bariery dodatkowo chronią użytkowników pojazdów przed przypadkowym najechaniem na barierę i wjechaniem na przeciwległy pas ruchu lub na pobocze, a także pozwalają na precyzyjną i widoczną jazdę w czasie opadów atmosferycznych i mgieł, umożliwiając lepszą orientację na drodze, zwiększając komfort i bezpieczeństwo podróży (zwłaszcza nocą).
Wartość projektu (wydatki ogółem): 4 968 831.00 PLN
Wkład Funduszy Europejskich: 2 748 840.00 PLN
Termin realizacji: 01.08.2017 r. – 31.10.2019 r.
Projekt dofinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020 (działanie 1.3 „Ponadregionalne powiązania kooperacyjne”, poddziałanie 1.3.1 „Wdrażanie innowacji przez MŚP”).